Vervoerprognose RandstadRail 2021
PARKSHUTTLE II, 2002
In 2002 is besloten het proefproject met de elektronisch geleide automatische people mover tussen metrostation Kralingse Zoom in Rotterdam en bedrijvenpark Rivium in Capelle aan den IJssel uit te bouwen. Het grote voordeel is de korte wachttijd voor de reiziger. De baan in Rivium is verlengd tot 1,8 km en de capaciteit en kwaliteit worden sterk verbeterd. Er zijn in totaal 5 haltes op het traject. De haltes zijn voorzien van oproepzuilen die de actuele wachttijd aangeven. Reizigers tussen Kralingse Zoom en Rivium in de spits dan elke 2,5 minuut vertrekken. Na de ingebruikname van het project in december 2005 hebben een aanrijding en een brand geleid tot tijdelijk stilleggen van het systeem. In het systeem zijn vervolgens aanvullende maatregelen genomen om alle risico’s uit te sluiten.
Na uitgebreid proefrijden van het systeem en een systeem acceptatietest en een duurtest is het systeem medio 2007 weer in gebruik genomen. Per dag worden nu ongeveer 2000 passagiers vervoerd.
Er is veel internationale belangstelling voor het project omdat het zeer innovatief en milieuvriendelijk is.
Zo heeft een voertuig in 2003 in Monaco proef gereden op een salon voor elektrisch vervoer.
Na bezoek van een delegatie uit Dubai in 2005 is door Dubai een kleiner zusje van de Parkshuttle besteld. Deze rijdt inmiddels in de emissievrije stad Masdar in Dubai.
Movin heeft, voor Connexxion het projectmanagement voor het project verzorgd. Het betreft het opstellen van functionele en technische specificaties, verzorgen van de aanbesteding, voorbereiden van de opdrachtverlening en het begeleiden van uitvoering van de systeeminfrastructuur en voertuigen. De begeleiding heeft zich ook gericht op de herintroductie van het systeem waarbij veel aandacht aan veiligheid en betrouwbaarheid is geschonken. Een in alle opzichten innovatief project met grote uitdagingen.